本节代码在链接的ch02文件夹
index.html
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<meta charset="utf-8" />
<title>Draw a point (1)</title>
</head>
<body onload="main()">
<canvas id="webgl" width="400" height="400">
Please use a browser that supports "canvas"
</canvas>
<script src="../lib/webgl-utils.js"></script>
<script src="../lib/webgl-debug.js"></script>
<script src="../lib/cuon-utils.js"></script>
<script src="HelloPoint1.js"></script>
</body>
</html>
HelloPoint1.js
// HelloPoint1.js (c) 2012 matsuda
// 顶点着色器
var VSHADER_SOURCE =
'void main() {\n' +
' gl_Position = vec4(0.0, 0.0, 0.0, 1.0);\n' + // 设置坐标
' gl_PointSize = 10.0;\n' + // 设置尺寸
'}\n';
// 片元着色器
var FSHADER_SOURCE =
'void main() {\n' +
' gl_FragColor = vec4(1.0, 0.0, 0.0, 1.0);\n' + // 设置颜色
'}\n';
//主函数
function main() {
// 获取canvas元素
var canvas = document.getElementById('webgl');
// 获取WebGL绘图上下文
var gl = getWebGLContext(canvas);
if (!gl) {
console.log('Failed to get the rendering context for WebGL');
return;
}
//初始化着色器
// initShaders函数是cuon-utils.js中创建的,并不是webgl中原生的
if (!initShaders(gl, VSHADER_SOURCE, FSHADER_SOURCE)) {
console.log('Failed to intialize shaders.');
return;
}
// 设置Canvas背景色
gl.clearColor(0.0, 0.0, 0.0, 1.0);
// 清空Canvas
gl.clear(gl.COLOR_BUFFER_BIT);
// 绘制一个点
gl.drawArrays(gl.POINTS, 0, 1);
}